کوچینگ، فرآیندی قدرتمند برای توسعه فردی و حرفه‌ای

در دنیای پرشتاب امروز، رسیدن به اهداف و شکوفایی پتانسیل افراد می‌تواند مانند یک نبرد دائمی و نفس‌گیر به‌نظر برسد.

کوچینگ یک روند در حال رشد، هم در دنیای کسب‌و‌کار و هم در حوزه شخصی‌ست؛ فرآیندی قدرتمند که افراد و سازمان‌ها را برای رسیدن به اهداف، شکوفایی کامل ظرفیت‌ها و پیشرفت و تعالی خود توانمند می‌سازد.

کوچینگ چیست؟

کوچینگ یک رابطه مشارکتی بین کوچ و مراجع است که به آن کوچی هم گفته می‌شود. کوچینگ افراد را توانمند می‌سازد تا اهداف شخصی خود را شناسایی و به آنها دست یابند. کوچ، مراجع را در تعریف اهداف، ایجاد یک برنامه عملی شخصی، غلبه بر چالش‌ها و اجرای آن همراهی می‌کند. کوچ برای این کار از تکنیک‌های مختلفی مانند گوش دادن فعال، پرسش‌گری، بازنگری و بازخورد استفاده می‌کند.

کوچینگ، درمان، ارائه مشاوره یا توصیه انجام کاری به مراجع نیست، بلکه تسهیل خودشناسی و توانمندسازی افراد است تا موفقیت رسیدن به اهداف را از آن خود بدانند؛ این یک فرآیند یادگیری و توسعه است که بر منابع و پتانسیل مراجع متمرکز است و مراجع را کاملا مستقل می‌کند.

کوچینگ زیر شاخه‌های مختلفی دارد که می‌توان آن را به دو بخش کلی تقسیم کرد:

کوچینگ کسبوکار: هدف آن بهبود عملکرد مراجع در کار، توسعه مهارت‌ها و تسهیل پیشرفت حرفه‌ای اوست؛ در کوچینگ کسب‌و‌کار، مهارت‌ها و استراتژی‌های افراد توسعه پیدا می‌کنند تا در زندگی حرفه‌ای خود موفق شوند؛ آنها در این فرایند توانایی رهبری خود را بهبود می‌بخشند، چالش‌های پیچیده را پشت سر می‌گذارند و به اهداف شغلی خود دست می‌یابند.

کوچینگ زندگی: هدف کوچینگ زندگی، همراهی مراجع برای درک پتانسیل خود، بهبود کیفیت زندگی، بهبود روابط، مدیریت استرس و… است.

جهت مطالعه ادامه مقاله در مجله کوچینگ‌ویز، لطفا کلیک کنید. 

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رتبه بندی :
5/5

مطالب مرتبط