چگونه یک مدرسه آموزش کوچینگ برای خود انتخاب کنیم؟

قدم گذاشتن در مسیر کوچینگ به عنوان یک کوچ حرفه‌ای یک تصمیم مهم است. سفری که ظرفیت دارد تا زندگی و مسیر حرفه‌ای شما را تغییر داده یا متحول کند.
لحظه‌ای تصور کنید که بتوانید بخش زیادی از زمان خودتان را در کاری صرف کنید که در راستای یکی از ارز‌ش‌هایتان است و برای شما معنادار باشد. این ارزش ممکن است برای کسی از جنس خدمت به دیگران بوده و یا برای دیگری لذت همراهی افراد برای رسیدن به اهدافشان یا رسیدن به بهترین نسخه وجودی آن‌ها، تاثیر‌گذاری و یا موارد دیگر باشد.
این سفر را از کجا شروع کنیم؟ یکی از پیش‌نیازهای مهم در این سفر، انتخاب برنامه‌ا‌ی مناسب، علمی و کاربردی است تا فراگیری کوچینگ را عمق بیشتری ببخشد. اگر از دانش‌آموختگان دوره‌های کوچینگ مدارس معتبر، در رابطه با مسیری که پشت سر گذاشته‌‌اند بپرسید، احتمالاً چنین پاسخی را به کرات از ایشان خواهید شنید که کوچینگ تنها تکنیک پرسیدن چند سوال، بازنگری و بازخورد دادن نیست، بلکه کوچینگ می‌تواند در فضای متاکوچینگ تمامی ابعاد زندگی افراد را دربربگیرد و تغییری شگرف در ذهنیت، سبک زندگی افراد و نوع تعامل ایشان با خودشان و دیگران ایجاد کند. چنین چیزی یک شبه رخ نمی‌دهد بلکه نیازمند سفری درونی و بیرونی با همسفرانی همسو و همراه است تا پس از طی این راه پر پیچ و خم، شما را با موفقیت به نقطه‌ای برساند تا بتوانید در فضای کوچینگ حرفه‌ای، کسب‌وکاری پررونق برای خودتان ایجاد کنید.
یافتن یک برنامه آموزشی علمی، کاربردی و حرفه‌‌ای در حوزه کوچینگ کار آسانی نیست. امروزه مدارس متعددی وجود دارند که کوچینگ را در سطوج مختلف آموزش می‌د‌ٔهند و از گواهینامه‌های ۴ ساعته گرفته تا تحصیل در مقطع دکتری را در بر می‌گیرد.
هدف این مقاله، به اشتراک گذاشتن اطلاعات مفید، کاربردی و موثقی است که در نهایت انتخاب یک برنامه آموزشی کوچینگ استاندارد و با کیفیت را برای شما تسهیل‌ کند. ذات کوچینگ با پرسشگری پیوند خورده و در همین راستا امیدواریم در ادامه مطالعه این مطلب بتوانیم با برانگیختن سوالاتی در فکرتان و همراهی شما در یافتن پاسخ‌ها، تصمیم‌گیری برای آغاز هدفمند این مسیر را برای شما کمی شفاف‌تر کرده و چشم‌انداز پیش‌رو واضح‌تر شود.
چقدر با این جمله موافقید که تنها فردی که می‌تواند به شما بگوید که چه چیزی برایتان بهتر است، فقط و فقط خودتان هستید؟ این یکی از باورهای بنیادینی است که در کوچینگ بدان معتقد و پایبندیم. این شمایید که این تجربه‌ی زیسته را تا به اینجا داشته‌اید و بر همین اساس ما در کوچینگ می‌گوییم این شمایید که جواب‌ها را در درون خودتان دارید. این بذر در درون شما وجود دارد و کوچ بذری نمی‌کارد بلکه تنها با شخم زدن خاک، آن را آماده‌ی جوانه زدن می‌کند. آیا شما هم دوست دارید تا لذت مشاهده جوانه‌زدن بذر آگاهی در یک نفر دیگر را تجربه‌کنید و آیا آنقدر صبور هستید تا اجازه دهید بذر در زمان مناسب خودش جوانه بزند؟ در این صورت شما در زمان و جای درستی در حال خواندن این مقاله هستید.
آموختن مهارت کوچینگ، نوعی سرمایه‌گذاری است و دلیلی که ریسک این سرمایه‌گذاری را کاهش داده و بازدهی آن را افزایش خواهد داد، انتخاب یک برنامه هدفمند، علمی و کاربردی آموزشی است.
عوامل کلیدی، در انتخاب یک برنامه آموزشی کوچینگ کدامند؟
۶ عامل کلیدی وجود دارد که پیشنهاد می‌شود هنگام انتخاب یک برنامه آموزشی کوچینگ مناسب برای خود و آینده حرفه‌ای شما در این مسیر شغلی در نظر بگیرید. این عوامل هم ابعاد شخصی و هم فضای حرفه‌ای زندگی شما را را در بر می‌گیرند.
این عوامل عبارتند از:
۱. اعتبار
۲. متدلوژی کوچینگ
۳. توانایی بسط دادن (توانایی اهرمی)
۴. توسعه کسب‌و‌کار کوچینگ
۵. شبکه و کامیونیتی
۶. بازآوایی (هم‌سویی)

۱.اعتبار
فدراسیون بین‌المللی کوچینگ (ICF) یکی از مراجع شناخته‌شده‌ و معتبر اعتبارسنجی کوچینگ در جهان است. از سال ۱۹۹۵ تا به امروز، کوچ‌های دارای صلاحیت را ارزیابی و در صورت موفقیت در آزمون‌ها، به ایشان اعتبار می‌دهد. همچنین برنامه‌های آموزشی مدارس کوچینگ را تأیید می‌کند.
از دیگر مراجع کلیدی در حوزه کوچینگ می‌توان به EMCC یا European Mentoring & Coaching Council – شورای اروپایی منتورینگ و کوچینگ اشاره نمود.
توصیه اکید داریم که به هنگام انتخاب یک مدرسه، از بررسی دقیق پایگاه داده‌‌های ICF یا EMCغافل نشوید. آموزش کوچینگ حرفه‌ای نوعی سرمایه‌گذاری میان‌مدت است که حداقل می‌تواند چندین ماه از عمر شما را در این فرآیند به خود اختصاص دهد بر همین اساس اطمینان یافتن از اینکه برنامه‌ مورد نظر و انتخابی شما چقدر مبتنی بر با کیفیت‌ترین استانداردهای اخلاقی بوده و با عملکرد حرفه‌ای تطابق دارد، از اهمیت بسزایی برخوردار است. تایید سرفصل دروس و محتوای آموزشی توسط مراجع جهانی مانند ICF‌ یاEMCC، در حکم تضمینی بر این سرمایه‌گذاری و کاهش ریسک احتمالی آن است. در ادامه این مقاله، ما بیشتر روی ICF‌ تمرکز می‌کنیم.
چگونه می‌توان از اعتبار مدرسه مورد نظرتان اطمینان حاصل کرد؟

فدراسیون بین‌المللی کوچینگ (ICF) استانداردهایی را ایجاد کرده که یک برنامه آموزشی کوچینگ باید برای کسب اعتبار ICF آن‌ها را احراز کرده باشد. همچنین این مرجع استانداردهایی را برای کوچ‌هایی که پس از طی دوره کوچینگ، تمایل به کسب اعتبار‌نامه‌های ICF دارند را نیز را در نظر گرفته است.
با توجه به میزان ساعات آموزش، تجربه کوچینگ و منتورینگ، این فدراسیون سه سطح ACC, PCC و MCC را برای کوچ‌‌های حرفه‌ای در نظر گرفته است.
برای اطلاعات بیشتر از سطوح کوچینگ ICF می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

بهتر است چه سوالات کلیدی را از مدرسه ‌مورد نظرتان بپرسید؟
• آیا مدرسه مورد نظرتان مورد تاییدICF است؟
• آیا مدرسان دارای یکی از اعتبارنامه‌های مطرح در ICF مانند PCC یا MCCهستند؟
• مدرسان چه نوع تجاربی دارند؟ آیا آن‌ها کوچ داخلی در یک سازمان دیگر هستند؟ یا کسب‌و‌کار خود را دارند؟
• این مدرسه از چه زمانی شروع به فعالیت کرده است؟
• آیا می‌توان با برخی از دانش‌آموختگان کوچینگ در این مدارس صحبت کرد؟

۲.متدلوژی کوچینگ
وقتی صحبت از کوچینگ می‌شود، بهترین شیوه‌ها برای یادگیری و به کارگیری شایستگی‌‌ها و استانداردهای کوچینگ و نیز تسلط بر آن‌ها کدامند؟ یک برنامه آموزشی کوچینگ معتبر ICF، نشان‌دهنده آن است که برنامه درسی و روش‌های به کار گرفته شده در آن چقدر به این معیارها احترام گذاشته و آن‌ها را آموزش می‌دهد. عمق این یادگیری در چه سطحی است؟ آیا صرفا دانشی منتقل شده؟ یا آن دانش به بینش و مهارت تبدیل شده است؟ شما به عنوان فردی که در این مسیر تغییر گام برمی‌دارید، مهم است که آموزش خود را از یک مدرسه معتبر دریافت کنید تا علاوه به دانش و بینش، برای خودتان نیز اعتبار در این حرفه ایجاد کنید.
تفاوت مدارس کوچینگ مورد تایید ICF چیست؟
اگر چشم بر نحوه ‌بازاریابی و یا وب‌سایت‌های هر کدام از این مدارس ببندیم، به نظر می‌رسد که همه یکسان هستند.
اساساً سه نوع برنامه آموزشی کوچینگ وجود دارد.
برنامه‌های مهارت‌های کوچینگ
• بنیادی: مواد ضروری را برای کسانی که می‌خواهند «مهارت‌های کوچینگ» را به جعبه ابزار شخصی یا حرفه‌ای خود اضافه کنند، ارائه می‌دهد.
• برنامه‌های تخصصی: بر جمعیت‌های خاص، چالش‌ها و یا فرصت‌های خاصی برای مراجع تمرکز می‌کند.
• برنامه‌های تخصصی فرایندی: یک روش کوچینگ را ارائه می‌دهند که منحصر به فرد است و دارای طیف گسترده‌ای از کاربردها و انواع مراجع است.
نیازهای شما چیست؟
• کدام نوع کلاس و آموزش را ترجیح می‌دهید؟ کلاس‌های ویدیویی، دوره‌های حضوری، تلفنی یا آنلاین؟ البته راه دیگری برای بررسی این موضوع پاسخ به این سوال است: بهترین سبک یادگیری برای شما چیست و چطور صورت می‌پذیرد؟
• آیا به دنبال یک رویکرد سریع برای آموزش کوچینگ هستید؟
• آیا مدرسه‌ای که در نظر دارید زمان‌بندی‌های متفاوتی را ارائه می‌دهد که بتوانید گواهینامه بگیرید؟
• هزینه آموزش چقدر است؟
• چه محتوایی در آموزش گنجانده شده است؟
• کلاس‌هایی که در آن شرکت خواهید کرد چقدر است؟ چند ساعت در هفته یا ماه؟

۳.توانایی بسط دادن ( توانایی اهرمی)
تغییر مسیر شغلی و آغاز فصل جدیدی از زندگی، به شکل معمول کار چندان آسانی نیست و از صفر شروع کردن، چالش‌های خاص خودش را دارد. اما پرسش اینجاست که آیا با شروع فصلی تازه از زندگیتان می‌توانید تجربیات ارزشمند قبلی را به دور انداخته و وارد مسیری تازه شوید؟ این درحالی است که آن تجربه زیسته، شما را در این نقطه عطف زندگی‌تان قرار داده و به نوعی شاید بتوان گفت، فردی که امروز در حال مطالعه این مقاله است، مدیون آن تجربه زیسته تا به اینجاست.
آیا می‌توان مسیری را در آموزش کوچینگ پیش گرفت که به شیوه‌ای مطلوب، بر روی تجربیات گذشته شما بنا شده باشد و همچنین مهارت‌ها و تخصص‌هایی که در این راه کسب کرده‌اید را در کنار تجارب تازه‌ای که پس از آغاز مسیر یادگیری کوچینگ کسب خواهید نمود، قرار دهد؟ این امر نیاز به ظرافت‌های یک رویکرد انسان‌گرایانه دارد تا بتواند فرد را در همان وضعیتی که قرار دارد با رویی گشوده بپذیرد و او را همراهی کند تا این تغییر و تحول در نگاه کردن به دنیای اطراف از زاویه نگاه یک کوچ را برای شما هموار کند. هر فردی مانند اثر انگشتش یکتا و منحصر به فرد است و به طبع هر کسی این دوران گذار تغییر و تحول را به طریقی و به سبک خود طی خواهد کرد. اما آیا دوره آموزشی مورد نظر صرفا چندین برگ محتوا و دانش را منتقل می‌کند یا بستر این تغییر را برای شما طراحی کرده و شما در این مسیر چالش‌برانگیز اما جذاب با شفافیت، خیرخواهی، اعتماد و آگاهی همراهی می‌کند؟
افراد بسیاری از تجربیات گذشته‌شان برای ادامه کار به عنوان کوچ یا به‌عنوان نقطه شروع کسب‌و‌کار در حوزه کوچینگ خود استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، فرض کنید شما چند سال به عنوان یک معلم و یا یک مدیر مالی در یک سازمان مشغول به کار بوده‌اید. اکنون، شما در آستانه تغییر مسیر شغلی و حرفه‌ای خود قرار گرفته و تصمیم گرفتید تا کوچینگ را فرا بگیرید. ممکن است بخواهید با استفاده از تخصصتان به عنوان یک کوچ، نیچ و حیطه کاری کسب‌و‌کار خود را انتخاب کنید. به عنوان مثال فردی که آموزگار بوده، می‌تواند کوچینگ با نوجوانان را انجام دهد و یا فردی که عنوان مدیر مالی را در رزومه کاری خود دارد می‌تواند با سازمان‌ها در راستای پیشرفت کسب‌وکارشان همکاری کند.
• همانطور که گزینه‌های خود را در نظر می‌گیرید، از خودتان بپرسید که چگونه این برنامه تجربه، دانش و مهارت موجود شما را تکمیل می‌کند؟
• آیا این برنامه‌آموزشی به شما می‌آموزد که چگونه از علایق، تجربه، دانش و خرد خود به عنوان بخشی از فرآیند تحول استفاده کنید؟ یا باید خودتان آن را بفهمید؟
• با توجه به مسیری که طی کرده‌اید، از جمله دانش، بینش، مهارت‌ها و تجربیاتی که به دست آورده‌اید، آیا این برنامه هم‌افزایی برای شما دارد و طبق مسیر زندگی شخصی کاری شما هست؟
• آیا روش کوچینگی که یاد می‌گیرید به شما این امکان را می‌دهد که با مراجعان ایده‌آل خود به شیوه‌ای منحصر‌به‌فرد کار کنید؟

۴. توسعه کسب‌و‌کار کوچینگ
مدارس خوب، کیفیت را فدای کمیت در تعداد دانش‌آموختگان نمی‌کنند و حال فرض کنید که شما پس از حضور در یک دوره آموزشی استاندارد از پس همه این چالش‌ها برآمده و دوره‌ی کوچینگ خودتان را به پایان رسانیده‌اید. بعدش چه؟ چقدر برای ورود به بازار کار کوچینگ و توسعه کسب‌و‌کار خودتان آمادگی دارید؟ گویی که پیش‌تر در یک استخر کوچک‌تر شنا را تمرین کرده‌اید و الان وقت آن رسیده تا در آب‌های آزاد شروع به شنا کردن کنید و این در حالی است که تمامی شایستگی‌های یک کوچ را نیز با تمرین و ممارست احراز کردید اما از کجا می‌تواند وارد این اقیانوس بزرگ و پهناور شد؟
آیا به حیطه کاری و به اصطلاح نیچ مارکتی که قصد ورود به آن را دارید فکر کرده‌اید؟ آیا تمایل دارید به صورت مستقل کسب‌وکار کوچینگ خودتان را داشته باشید یا می‌خواهید به عنوان عضوی از یک سازمان، به عنوان کوچ با ایشان همکاری کنید؟
هر دو مسیر چالش‌های خودش را دارد و چه بسا مسیر اول حتی برای برخی کمی چالش‌برانگیز‌تر باشد. بسیاری از افرادی که مسیرشان را برای حضور در بازار کار به عنوان یک کوچ‌ حرفه‌ای را با رویای شروع کسب‌و‌کار شخصی‌شان آغاز کرده‌اند، کوچ‌های شگفت‌انگیزی می‌شوند و عمدتاً در همراهی مراجعان خود در راستای دست‌یابی به نتایج مورد نظر ایشان به خوبی عمل می‌کنند. این در حالی است که متأسفانه، گاهی این کوچ‌ها نادیده گرفته می‌شوند و از استعدادها و ظرفیت‌هایشان به صورت بهینه بهره‌برداری نمی‌شود چراکه ممکن است کمتر کسی در مورد ایشان بداند. این افراد برای مراجعانی که به اندازه کافی خوش‌شانس بودند که آن‌ها را کشف کنند، به «بهترین رازهای حفظ شده» تبدیل می‌شوند. اما گاه آن‌ها نمی‌توانند درآمدهایی را که برای لذت بردن از سبک زندگی‌ای که شایسته آن هستند به دست آورند.
بازاریابی دهان به دهان برای برخی از کوچ‌ها کافی نیست. در واقع بسیاری از مراجعان، ممکن است نام شما را با دیگر دوستان و همکارانشان به اشتراک نگذارند. البته علل اصلی آن با وجود تاثیر مالی منفی‌ای که بر روی شما به عنوان کوچ می‌گذارد، معمولاً بسیار تحسین برانگیز است. برای مثال، بسیاری از مراجعان می‌گویند: «من از محرمانه بودن مکالمات خود با کوچ قدردانی می‌کنم و از صحبت کردن با دیگران درباره کاری که با کوچ انجام داده‌ام احساس ناخوشایندی خواهم داشت» یا «نمی‌خواهم کوچم آن‌قدر مشغول شود که برای من وقت نداشته باشد یا نرخ‌هایش را افزایش دهد».
دانستن اینکه چگونه و با چه لحن و ادبیاتی خودتان را به شیوه‌ای موثر به گروه هدفتان در دسته‌بندی مشتریان احتمالی خود معرفی کرده تا بتوانید آن‌ها را به سمت خود جذب کنید، نیاز به دانش و بینش عمیقی دارد. یافتن مهارت و اعتماد به نفس برای تبدیل مراجعان بالقوه به مراجعان بالفعل نیازمند دانش و برنامه بازاریابی برای خودتان است.
پس در همین راستا از خودتان بپرسید که گروه هدف شما برای کوچینگ چه دسته از افرادی هستند؟ چقدر آن‌ها را می‌شناسید؟ و چگونه با ایشان می‌خواهید تعاملی موثر برقرار کنید تا در نهایت بتوانید خدمات کوچینگ خودتان را به ایشان بفروشید. بله بفروشید! احتمالاً عدم توفیق در عرضه و فروش خدمات کوچینگتان می‌تواند یکی از بزرگترین شکست‌ها در این حرفه باشد. بیشتر اوقات، فقدان دانش و مهارت‌های تجاری و تخصصی بازاریابی به‌گونه‌ای است که بسیاری از کوچ‌ّها را به شغل یا حرفه‌ای که دوست ندارند باز می‌گرداند. اگر قصد دارید درهایی را به روی کسب‌و‌کار خود باز کنید، باید این را بدانید! اگر مدرسه‌ای را انتخاب می‌کنید که پشتیبانی کامل از کسب‌وکار، بازاریابی و همچنین آموزش نحوه سود بردن از کسب‌وکار کوچینگ خود را ارائه نمی‌دهد، برای یافتن این خدمات در جای دیگری برنامه‌ریزی کنید.
برای شفاف‌تر شدن بیشتر از خودتان این سوالات کلیدی را می‌توانید بپرسید:
• به کدام حوزه از کوچینگ بیشتر علاقه دارید؟ کوچینگ زندگی؟ کوچینگ کسب‌و‌کار؟ کوچینگ اجرایی؟ کوچینگ سلامت؟
• ایده‌آل‌ترین طیف از مراجعان شما، چه گروهی از افراد هستند؟ آیا به توانمند‌سازی و همراهی افراد با چالش‌های مرتبط با کار و در حیطه سازمانی علاقه دارید یا افرادی که در زندگی شخصی‌شان به دنبال اهداف شخصی‌تری هستند گرایش بیشتری دارید (مانند زندگی، آرمان، سلامتی یا روابط)؟و یا به حوزه‌های تخصصی‌تری مانند زندگی پس از سرطان، سوگ و موضوعاتی از این دست علاقمند هستید؟
• چه نوع روش کوچینگ می‌تواند به بهترین وجه از نیازهای طیف گروه مخاطبان هدف شما پشتیبانی کرده و یا نتایج دلخواه ایشان را در راستای اهدافشان به همراه داشته باشد؟
• چگونه می‌خواهید مراجعان خود را همراهی کنید؟ با تمرکز بر یک جنبه از زندگی یا تمام جنبه‌هایی که به توانایی آن‌ها در ایجاد نتایج مربوط می‌شود؟

۵.شبکه و کامیونیتی
شبکه، شبکه‌سازی و عضوی از یک گروه افراد هم‌سو در مسیر شغلی‌تان چقدر برای شما اهمیت دارد؟ برای برخی از افراد حضور به عنوان عضوی از یک کامیونیتی یا جامعه کوچک، شباهت به یک پایگاه امن و قابل اتکا اجتماعی دارد که می‌توانند بستری برای تعامل و رشد را با یکدیگر ایجاد و توسعه دهند و این در حالی است که برخی دیگر شاید تمایلی به ایجاد یا حفظ روابط با مدرسه، هم‌دوره‌ای‌ها و هم‌مسیرهای خود ندارند. اگر شما نیز جز دسته اول هستید، بررسی این موضوع که چقدر مدرسه موردنظرتان در ایجاد فضایی برای تعامل و شبکه‌سازی بین فراگیران خود علاقمندی نشان داده است نیز می‌تواند به عنوان یکی از فاکتورهای مورد نظر برای انتخاب مدرسه کوچینگ باشد.
مانند هر کسب‌وکار یا سازمان دیگری، مدرسه آموزش کوچینگ شما دارای فرهنگ و خرده‌فرهنگ‌هایی است. این فرهنگ توسط چشم‌انداز، مأموریت و ارزش‌های مدرسه و همچنین رهبری، مدرسان، منتورهای آموزشی و فراگیران دوره‌ها در آن شکل می‌گیرد. چنانچه شما فردی هستید که دوست دارید در کنار دیگر افرادی باشید که همفکر یا همدل هستند، ممکن است بخواهید درباره چشم‌انداز، مأموریت و ارزش‌های آن مدرسه بیشتر بدانید. شما اغلب می‌توانید چنین اطلاعاتی را در وب‌سایت آن مدرسه بیابید، اگرچه گفتگوی شخصی با مدیریت مدرسه، مدرسان و حتی یک یا دو نفر از دانش‌آموختگان گذشته نیز مفید است.
در اینجا چند سوال کلیدی وجود دارد که می‌توانید در نظر بگیرید:
• افرادی که می‌خواهید با آنها هم‌مسیر شوید چه کسانی هستند؟
• آیا برای شما مهم است که پس از دانش‌ آموختگی یک «پایگاه اصلی» داشته باشید؟
• آیا فرصتی برای کار با دانش‌آموختگان گذشته خواهید داشت؟

۶. بازآوایی (هم‌سو)
برنامه آموزشی کوچینگ مورد نظرتان، چقدر با شخصیت، منش و روش شما در زندگی مطابقت دارد؟
شاید بتوان این‌گونه گفت که این مورد، یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین تفاوت‌هایی است که هنگام مقایسه مدارس کوچینگ کشف خواهید کرد و از طرفی یکی از مواردی است که باید مراقب آن بود. برخی از برنامه‌ها صرفاً یادآور روش‌ها و رویکردهایی هستند که برای یک طیف خاصی از افراد و مراجعان منتخب آن طراحی شده است.
این در حالی است که همه افراد منحصربه‌فرد هستند و تغییر، مستلزم رویکردی کل‌نگر است؛ که تمام وجوه و جنبه‌های گوناگون فرد برای ایجاد تغییرات مستمر، پایدار و دگرگون کننده را در دل خود داشته باشد.
سوال اصلی اینجاست: احساس درونی شما نسبت به برنامه آموزشی و مدرسه‌ای که در نظر دارید چیست؟ آیا برای شما مانند یک فضای امن است که به شما می‌تواند حس تعلق دهد که با مشارکت و همکاری با دیگران این سفر را آغاز کنید؟ تا چه حد طرح درس، فضای آموزشی و نیز عمده باورهای حاکم بر آن برنامه آموزشی و مدرسه، با ارزش‌ها و باورهای شما هم‌سو است؟
ما اغلب نیاز داریم که هنگام تصمیم‌گیری فقط به «مغز» خود تکیه نکنیم و به «قلب» خود هم ضربه بزنیم؛ به‌خصوص زمانی که به انتخاب یک برنامه کوچینگ یا هر شکل دیگری از رشدمان مربوط می‌شود. این فرآیند می‌تواند برای هر کسی متفاوت عمل کند. اگر به اعماق درون خود نگاه کنید و از قلب خود بپرسید «آیا این برای من مناسب است»، چه می‌گوید؟ اگر بیشتر به شهود درونی خود متصل هستید، و اگر نیاز است یک یا دو روز صبر کنید تا زوایای مختلف آن برایتان شفاف‌تر شود نیز نکته قابل توجهی است.
با دریافت اطلاعات از مدارسی که در نظر دارید این مسیر را با آن‌ها شروع کنید؛ با آن‌ها بیشتر در تعامل باشید و با گفت‌و‌گو‌ با دانش‌آموختگان، افرادی که با ایشان همکاری می‌کنند و نیز مطالعه مطالبی که منتشر می‌کنند، این فضا را به خودتان بدهید تا ببینید چقدر با این فضا هم‌سو هستید؟ یادگیری بهتر و عمیق‌تر کوچینگ زمانی رخ می‌دهد که هم‌زمان با مغزتان، قلب و احساستان نیز آن را تایید کند و این هم‌سویی و هم‌آوایی را در خودتان مورد بررسی قرار دهید.
کوچ شدن یک تصمیم مهم است. شاید بتوان گفت که نوعی از بودن است که به عنوان یک فرد تأثیرگذار در جهان پیرامونتان عمل می‌کند. مزیت منحصربه‌فرد آموزش کوچینگ در این است که به این بینش درونی برسید که در تعامل با دیگران و با هر کسی چگونه برخورد می‌کنید. نوع تعامل و ارتباط برقرار کردن شما با خودتان، با دیگری و با جهان چگونه است. همه‌ ما لایه‌های عمیق درونی داریم و پرسش اینجاست که تا چه حد آن‌ها را می‌شناسیم. بله! کوچ شدن تنها یک سری مهارت‌هایی مانند پرسشگری و … نیست؛ بلکه بی‌اغراق یک سفر درونی است.
در دوره‌های آموزشی کوچینگ شما مهارت‌ها، ابزارها و بهترین روش‌هایی را فرا می‌گیرید که در این سفر درونی لازمتان می‌شود و کمک می‌کند تا به شناخت عمیق‌تری از خودتان دست یابید، با دیگران تعامل کنید، تأثیرگذار باشید و به جامعه اطراف خود انگیزه ببخشید.
این مهارت‌ها، در تمام جنبه‌های زندگی شما قابل اجرا هستند. دانش‌آموختگان این دوره‌ّها بارها و بارها به اشتراک گذاشته‌اند که گام برداشتن در مسیر یک کوچ حرفه‌ای شدن، به همان اندازه که مربوط به یک حرفه یا حرکت تجاری جدید است، به همان اندازه سهم در میزان تاثیر‌گذاری شما برای خود، دیگران و جامعه دارد. برخی رهبر، والد، شریک، شنونده یا ارتباط‌دهنده بهتری شدند و یا برخی اعتماد‌به‌نفس، همدلی یا شفقت به خود و دیگری را در خود افزایش دادند.
برای شما بهترین‌ها را در یافتن مدرسه و برنامه آموزشی کوچینگ مناسب در این سفر جدید آرزو می‌کنیم. به قول مهاتما گاندی «همان تغییری باش که می‌خواهی در دنیا ببینی» و به عنوان کسی که می‌خواهد تغییر خود را در جهان ایجاد کند، قدم بردارید و وارد عمل شوید. مخاطبان شما منتظر هستند. دنیا به تعداد بسیار زیادی کوچ، مشاهیر و هنرمندان تغییر نیاز دارد.
تنها و تنها خودِ درخشانِ خود باشید، همه افراد دیگر قبلاً گرفته شده‌اند.
اگر هم‌چنان سوالی در ذهن دارید که در این متن به آن پاسخ داده نشده، در بخش کامنت از ما بپرسید. ما برای یافتن پاسخ آن‌ها در کنار شما خواهیم بود.

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رتبه بندی :
5/5

مطالب مرتبط