هر مدیری می‌تواند از کوچینگ بهرمند شود.

نرخ رشد مرکب سالانه‌ پیش‌بینی شده، برای صنعت کوچینگ ۷.۶ درصد است که تا سال ۲۰۲۶ به ارزش تخمینی ۲۷.۵ میلیارد دلار خواهد رسید. این در حالیست که شواهد گواه از رشد، محبوبیت و اثر بخشی کوچینگ دارند. بعنوان مثال تحقیقات HBR[۱]، نشان از افزایش ۴۴ درصدی در بهره‌وری را دارد و در همین حال، پژوهشی به سفارش ICF[۲] انجام شده که حاکی از این است که بنابر گفته مراجعان کوچینگ، رشد متوسط نرخ بازده سرمایه‌گذاری آن‌ها تقریبا ۸ برابر بوده است.

اثربخشی کوچینگ

اما کوچینگ دقیقا چیست و چه چیزی آن را تا به این حد اثرگذار می‌کند؟

هریت تیلور[۳]، متخصص ارشد ادغام در شرکت کپ‌جمینی[۴] در یک ایمیل گفته است: «رهبران می‌دانند که برای رسیدن به اهدافشان به کسی نیاز دارند تا آنان را در دستیابی به شفافیت و تمرکز، همراهی کند.» تیلور که به تازگی به عضویت RSPCA[۵] (انجمن سلطنتی جلوگیری از آزار حیوانات) درآمده و متولی یکی از نمایندگی‌های آن است و همچنین در برنامه «زنان در هیئت مدیره» (زنان در نقش مدیران ارشد) در شرکت کپ‌جمینی بریتانیا، فعالیت می‌کند، باور خود مبنی بر اینکه رهبران باید کوچ داشته باشند را در سه مورد یادگیری برای رهبران دسته‌بندی می‌کند:

۱. چگونه در نقش خود اثرگذاری بیشتری داشته باشید.

یک کوچ خوب شما را در شناخت نقاط قابل بهبود خود، همراهی و کمک می‌کند. کوچ‌ها همچنین در کنار شما هستند تا استراتژی‌های اثرگذاری خود را رشد و توسعه دهید. در نتیجه شما توانایی بهتری در دستیابی به اهداف خود و کمک به موفقیت تیم یا سازمان خواهید داشت. بعنوان مثال، اگر شما مدیر پروژه‌ هستید، کوچ شما می‌تواند در ایجاد انگیزه و مدیریت بهتر تیم‌ به شما کمک کند.

۲. چگونه زمان و انرژی خود را بهتر مدیریت کنید.

یکی از بزرگترین چالش‌ها برای رهبران، مدیریت موثر و کارآمد زمان و انرژی است. یک کوچ می‌تواند در الویت‌بندی زمان شما را همراهی کرده و می‌توانید انرژی خود را روی مسائل جدی‌تر متمرکز کنید. در نتیجه در زمان کمتری کارهای بیشتری انجام می‌دهید و انرژی بیشتری برای مسائل مهمتر خواهید داشت. برای مثال، اگر شما مدیر اجرایی پرمشغله‌ای باشید، کوچ شما می‌تواند در مسیر ایجاد تعادل بین زندگی شخصی و کاری در کنار شما باشد.

۳. چگونه با چالش‌ها و استرس‌ها راحت‌تر کنار بیایید.

رهبری می‌تواند تنش‌زا و پراسترس باشد و مواجهه با چالش‌ها همیشه آسان نیستند. یک کوچ می‌تواند در رویایی بهتر با استرس، فائق آمدن به شرایط و موقعیت‌های سخت و دشوار به شما را همراهی و کمک کند. در نتیجه، شما در رویارویی با هر نوع چالشی که سر راه‌تان قرار می‌گیرد، آماده و مجهز خواهید بود. بعنوان مثال، اگر با وضعیت پیچیده‌ای در محل کار مواجه هستید، کوچ می‌تواند در ایجاد و توسعه‌ طرحی برای رویارویی کارآمدتر و مثبت، با شما همراهی کند.

پیوند کوچینگ و مدیریت

همین‌طور که حجم سرمایه‌گذاری سازمان‌ها برای خدمات کوچینگ بیشتر و بیشتر می‌شود، انتظار می‌رود که تقاضا برای کوچ‌های متخصص نیز افزایش یابد که فرصتی‌ بسیار عالی برای کسانی است که علاقه‌مند به یادگیری حرفه کوچینگ هستند.

با این حال که هنوز آیین‌نامه‌ و نظارتی برای صنعت کوچینگ شکل نگرفته است، به گفته هیرانمای مالیک[۶]، مدیر عامل و یکی از بنیانگذاران شرکت تامک[۷] در یکی از پیام‌هایش، «کوچینگ اعضای تیم را تشویق می‌کند تا نه تنها مسئولیت بیشتری را نسبت به وظایف خود به عهده بگیرند، بلکه مصمم‌تر و فعال‌تر باشند و روی ابتکارات جدیدی کار کنند.» به همین دلیل، او معتقد است که کوچینگ باید با شیوه‌ایی مشابه حرفه‌های دیگری از جمله وکالت و طبابت، تحت نظارت و سازماندهی قرار بگیرد. مالیک، با وجود اینکه سازماندهی و نظارت بر کوچینگ را چشم‌اندازی در آینده می‌بیند، با این‌حال کوچینگ یک فرصت مناسب برای کسب درآمد در بازار است.

لیام جیمز کالینز[۸] از هم‌بنیانگذاران کوچینگ مسترز[۹] است. این شرکت سالانه درآمدی به ارزش ۴ میلیون دلار دارد که با راه‌اندازی یک پلتفرم آموزشی آنلاین و ایجاد انجمنی برای گردهمایی و ارتباط کوچ‌ها و کوچ‌های مشتاق، به ارزشی برابر با ۲۸ میلیون دلار دست یافته است.

کالینز در مصاحبه‌ایی گفت: «فرصت بزرگی در صنعت کوچینگ وجود دارد و دومین و سریع‌ترین صنعت در حال رشد در جهان است. اما آموزش‌ کوچینگ به روش‌های سنتی که بر اساس تئوری بوده و جذابیتی ندارند، منجر به ضعف در مهارت کوچینگ می‌شود. فضای صنعت کوچینگ به دلیل نداشتن آیین‌نامه‌ و نظارت، آشفته و ناامن است و هیچ کس نمی‌داند که به چه کسی می‌توان اعتماد کرد.»

گوردن مک‌آل‌پاین[۱۰]از مدرسان دانشکده بازرگانی دانشگاه اِسترف‌کلاید[۱۱]، دیدگاهی در این باره دارد. مک‌آل‌پاین که در حال حاضر یک کوچ است و پیشتر کارآفرین فناوری بوده و داور GBEA[۱۲] نیز است، می‌گوید: «در محیط بی‌نظم و نظارت کنونی، نگران این است که برخی از مردم بدون داشتن هیچگونه سرنخ و شناخت از کاری که قرار است انجام دهند، برای کوچ شدن اقدام کنند.»

این امر می‌تواند در اعتماد به کوچ‌ها و مشخص کردن انتظاراتمان از یک کوچ، دشواری بوجود آورد و به همین خاطر است که کالینز قصد دارد، قوانین و مقرراتی را وارد این صنعت کند. او می‌گوید: «ما احساس می‌کنیم که رویکردمان در کوچ‌اپ[۱۳]، بسیار مفید خواهد بود.» کارآمدی اپلیکیشن در بازار کار اینگونه خواهد بود که مراجعان با خیال راحت برای خود کوچی انتخاب می‌کنند که مهارت‌هایش توسط کوچینگ مسترز تایید شده و صفحه‌ی شخصی آنها تیک آبی دارد. وی افزود: «من معتقدم این روند، صنعت کوچینگ را هموارتر می‌کند و آسودگی خاطر بیشتری برای کوچ‌ها و مراجعان بوجود می‌آورد.»

در حال حاضر تنها ۴ کوچ از هر ۱۰ کوچ (۴۲ درصد)، این احساس را دارند که در صنعت کوچینگ آیین‌نامه‌ و نظارت مناسبی وجود دارد و تقریبا کمتر از نیمی از کوچ‌ها (۴۹ درصد) احساس مثبتی نسبت به آینده آن دارند. با وجود پلتفرم‌هایی مانند کوچ‌اپ است که بخش عمده‌ای از کوچ‌ها از فضای بوجود آمده استقبال خواهند کرد.

با این وجود، رشد مداوم این صنعت نشان از این دارد که اعتماد به کوچینگ، به خوبی جا افتاده است و تعداد جستجوها برای «کوچ» در سایت گوگل به ۷۰ درصد رسیده است.

کوچینگ دیگر به عنوان یک فعالیت جانبی در نظر گرفته نمی‌شود و در واقع برای بسیاری از مشاغل و افراد ضروری است. مک‌آل‌پاین این را نیز اضافه می‌کند: «همین‌طور که مسائل مربوط به سلامت روان در حال بیشتر شدن است، تقاضا برای کوچینگ هم رو به افزایش دارد. برای همین است که ما شاهد رنسانس کوچینگ هستیم و افراد بیشتری برای پیشرفت حرفه‌ایی، توسعه‌ی فردی و تعادل در تندرستی و رفاه، ارزش قائل هستند.» در واقع، به نظر می‌رسد رشد گسترده‌ی این بخش ادامه خواهد داشت، چرا که کوچینگ، شاه کلیدیست برای کسانی که می‌خواهند همیشه یک یا چند پله جلوتر از دیگران باشند. توانایی تطبیق و تغییر سریع از هر زمانی مهم‌تر است.

 

[۱] Harvard Business Review, HBR

[۲] International Coaching Federation

[۳] Harriet Taylor

[۴] Cap Gemini

[۵] Royal Society for the Prevention of Cruelty to Animals

[۶] Hiranmay Mallick

[۷] Tummoc

[۸] Liam James Collins

[۹] The Coaching Masters

[۱۰] Gordon McAlpine

[۱۱] Strathclyde University Business School

[۱۲] Great British Entrepreneurship Awards

[۱۳] CoachApp

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رتبه بندی :
5/5

مطالب مرتبط