شش راه برای اینکه دوباره مدیران را به کوچ تبدیل کنیم

در حال حاضر نقش مدیر درحال تغییر است. مدیران پیشتر نقش کوچ و منتور را همزمان ایفا می‌کردند و از فرصت‌هایی مثل مکالمات غیر‌رسمی هنگام رفت و آمد به محل کار، زمان استراحت برای نوشیدن قهوه یا لذت بردن از یک برگر در ساعات بعد از پایان کار، برای انتقال اطلاعات حیاتی و آگاهی درباره فرهنگ سازمان استفاده می‌کردند. حتی در مراودات رسمی‌تر مانند جلسات دو نفره و گردهمایی گروه‌های کوچک، بینش و درک خود از سازمان را به کارکنان منتقل می‌کردند. این اطلاعات ارزشمند از کتاب‌های درسی، دوره‌های آموزشی و یا یک اپلیکیشن بدست نمی‌آیند بلکه شخصی با سال‌ها و حتی دهه‌ها تجربه، می‌تواند آنها را به دیگران منتقل کند.

ولی امروزه به دلیل بودجه‌های محدود، سازمان‌های مسطح، حجم کاری بالا و تعداد زیاد کارکنان، زمانی برای انجام کارهای این‌چنینی برای مدیران باقی نمانده است و گاهی نیز به دلیل نداشتن مهارت، مدیران توان برعهده گرفتن مسئولیت نقش کوچ و منتور را دیگر ندارند. با این حال، این قابلیت برای سلامت پایدار و بهره‌وری سازمان حیاتی است.

این روند تحلیل رفتن نقش مدیران دور از چشم نمانده‌است. این فرسایش در نقش مدیر بی‌تاثیر نبوده است. بعنوان بخشی از یک پروژه تحقیقاتی درباره اینکه مدیران ارشد چطور به برنامه‌های آموزشی و توسعه نگاه می‌کنند، مدیران ارشد قاطعانه گفته‌اند که مهمترین مشکلی که با آن مواجه هستند برانگیختن مدیران برای کوچ کردن کارکنان خود است. علاوه بر آن، چالش دیگری نیز وجود دارد که مدیران اجرایی از یافتن و اجرای راه‌حل‌های موثر بسیار ناامید هستند.

در پاسخ به این نیازها، تیم من شش پیشنهاد عملی برای کمک به مدیران برای بازگشتی بدون چالش و موثر به نقش کوچ جمع‌آوری کرده است. این نکات عبارتند از:

دیدار و جلسات مدون با کارمندان: دیدارهای منظم، به جای انتظار برای ارزیابی عملکرد سالانه، به شما این امکان را می‌دهد که با کارکنان خود برای ارائه منظم دیدگاه، دانش، راهنمایی و پیشنهادهایی برای کمک به حل مشکلات ضروری‌شان، همکاری و مشارکت کنید و به آنها برای مصمم ماندن در مسیر اهداف حرفه‌ایشان، کمک کنید. این یکی از مهم‌ترین ابزارهایی هست که شما می‌توانید برای ارتقا سطح کوچینگ استفاده کنید. بعضی از مدیرانی که با آنها صحبت کرده‌ایم، این را تبدیل به یک رویکرد و روند کرده و جلسات منظم تلفنی، حضوری ماهانه و حتی گاهی اوقات هفتگی را برنامه‌ریزی کرده‌اند.

ایجاد انگیزه برای کوچینگ هم‌سطح: کوچینگ هم‌سطح، یکی از غنی‌ترین و باارزش‌ترین یادگیری‌ها را در یک سازمان فراهم می‌کند. یک راه آسان برای بهره‌برداری بیشتر از این مدل آموزشی، این است که از دیدارها و جلسات مدون با کارکنان، بعنوان جلسات مشارکتی برای حل مشکل استفاده کنید. این امر باعث انسجام تیم شما می‌شود و به ایجاد تفکر خلاقانه برای حل چالش‌های سازمانی الهام می‌بخشد. همچنین، راهکار آسانی برای کوچ کردن چندین نفر در یک محیط و بطور همزمان فراهم می‌کند که بدین ترتیب زمان و کارایی شما را به حداکثر می‌رساند.

ایجاد رابطه منتورینگ: مایکل آرنا[۱]، مدیر ارشد استعدادهای درخشان در جنرال موتورز[۲] می‌گوید: «یکی از غنی‌ترین منتورینگ‌هایی که تجربه کرده‌ام، «منتورینگ معکوس» بوده است. جایی که یک کارمند از نسل جوان با یک کارمند باسابقه همکار می‌شود و آنها توافق می‌کنند که آموخته‌هایشان را با یکدیگر به اشتراک بگذارند». بنابراین اعضای تیم خود را با افرادی از سطوح مختلف همراه کنید. باسابقه‌ترها، احتمالا دارای دانش آکادمیک مفید هستند و تجربیات فراوانی در زندگی بدست آورده‌اند که برای نسل جوانتر مفید است، احتمالا همه چیز را درباره بروزترین و بهترین فناوری‌ها و چگونگی یافتن بخش‌های مهم اطلاعات می‌دانند، که می‌تواند آنها را در اختیار همکار خود در منتورینگ قرار دهد.

کوچ درون خود را بیدار کنید: درون هر فرد، منبع سرشاری از اطلاعات و دانش نهفته است که منتظر به اشتراک‌گذاری با تیم بزرگتری است. شما می‌توانید موقعیتی برای اعضای تیم خود فراهم کنید تا با برگزاری سمینارهای کوچک درباره یک موضوع مهم یا یک مهارت، آنها را تشویق کنید تا قدم در راه کوچ یا مدرس شدن بگذارند. اگر سازمان نیز به آنها امکان دسترسی به نرم‌افزار و برنامه‌هایی مثل کانال یوتیوب[۳] سازمان یا شبکه داخلی خود را می‌دهد، کارکنان را تشویق کنید که محتوای آموزشی، داستان‌ها و پیشنهادهای خود را با دیگران به اشتراک بگذارند زیرا که این روش بهترین برای آموزش است.

دان جونز[۴]، معاون آموزش پیشین شرکت بین‌المللی مدیریت سرمایه، ناتیکسیس[۵] این مثال را در مصاحبه اخیرش بیان کرده است:

«کارکنان در حال تبدیل شدن به «تولیدکنندگان محتوا» برای سازمان یادگیرنده ما هستند. تصور کنید یک فروشنده برتر در زمینه کاری خود یک محصول خاص را پیشنهاد می‌دهد. سپس محتوا را بارگذاری کرده و دیگر افراد سازمان می‌توانند نظرات و پیشنهادات خود را در پیام‌رسان «سلزفورس[۶]»  یا هر گروه آنلاین دیگری به اشتراک بگذارند. این یک مثال از قدرت جریان آزاد اطلاعات است که می‌تواند در یک سازمان تبادل شود که موجب بالا بردن انرژی، مشارکت و تشویق کارکنان به یادگیری بیشتر شود. علاوه بر این، این ویدئوها و پیشنهادات می‌توانند منبعی برای محتوای آموزشی باشند که هنگام آموزش استخدامی‌های جدید در بخش فروش، از آنها استفاده شود.»

حمایت از فعالیت‌های آموزشی و رشد روزانه: ما از تعدادی از مدیران آموزش ارشد شنیده‌ایم که کارمندان همواره ادعا می‌کنند که برای فعالیت‌های آموزشی بی‌انگیزه هستند برای اینکه باور ندارند مدیرانشان از آنها حمایت خواهند کرد. این به شما بستگی دارد که دیدگاهشان را با به وجود آوردن محیطی که قابل قبول است، تغییر دهید و همچنین آنها را به مشارکت در فعالیت‌های آموزشی ساعات کاری تشویق نمایید. به آنها پیشنهاد دهید که در طول روز مدت زمان کوتاهی را برای تولید محتوا در برنامه‌ریزیشان بگنجانند و یا به دنبال راه‌های خلاقانه و انگیزشی برای قراردادن یادگیری و توسعه در فعالیت‌های روزانه خود باشند.

به دنبال آموزش رسمی باشید: بدیهی به نظر می‌رسد که بخواهید کارکنان شما پیوسته در حال یادگیری و آموزش باشند، برای رسیدن به این خواسته، خودتان باید الگویی برای آنها باشید. به دنبال یک دوره رسمی آموزشی برای تقویت مهارت‌های نرم و سخت خود بروید. یک کلاس، دوره آموزشی دارای گواهینامه، دوره‌های رسمی آموزش مدیران ارشد یا دوره آموزش رهبری می‌تواند دربرگیرنده بخشی از این آموزش‌ها باشد. در دنیای مدرن امروزی، شما فرصت‌های زیادی برای شرکت در برنامه‌های آموزشی سطح عالی بصورت آنلاین، آموزش از راه دور، حضوری یا به صورت شناور دارید. دنبال کردن یک برنامه آموزشی رسمی‌ یکی از عاقلانه‌ترین سرمایه‌گذاری‌هایی است که می‌توانید برای توسعه خود داشته باشید.

مدیران تاثیر بسیار زیادی بر روی توانایی سازمان برای جذب و آموزش استعداد‌های برتر دارند و آنها همچنان بعنوان منبع اصلی و قابل استفاده برای انتقال دانش، مهارت و بینش به دیگران در یک سازمان باقی می‌مانند.

خبر خوب این است که کوچ‌ها توانمند، به دنیا نمی‌آیند، آنها از طریق تخصص، تعهد و تمرین ساخته می‌شوند. با در دست گرفتن ابتکار عمل و تلاش پیگیرانه برای کوچ بهتر شدن، شما نه تنها عملکرد خود، بلکه عملکرد تیم و در نتیجه سازمان خود را بالا خواهید برد.

 

[۱] Michael Arena

[۲] General Motors, GM

[۳] Youtube

[۴] Don Jones

[۵] Natixis

[۶] SalesForce

[۷] Keith Ferrazzi

[۸] Who’s Got Your Back

[۹] Broadway Books

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رتبه بندی :
5/5

مطالب مرتبط