تفاوت بین کوچینگ و روانشناسی؟

هدف درمان تسکین رنج روانی است. کار با یک روانشناس بیشتر به گذشته مربوط می شود. درمان، با روانشناس یا روان درمانگر برای درک گذشته هر فرد، ‌روندی طولانی مدت است.

کوچینگ برای همراهی کوتاه مدت با مراجع در نظر گرفته شده است (به طور متوسط ۱۰ جلسه). کوچ موانع فعلی را شناسایی می‌کند و یافتن راه حل های ملموس را ممکن می‌سازد.

کوچ برخلاف روانشناسان تشخیص نداده و دارو تجویز نمی کند. او با روحیه هم آفرینی با مراجع، روندی راه حل محور را در پیش می‌گیرد.

مراجع موضوعی را که برایش مشکل ساز است، به جلسه کوچینگ می‌آورد. او سپس صریحاً درخواست همراهی می‌کند و موضوع او در جلسه به اهداف روشنی تبدیل می‌شود که منجر به توافقنامه کوچینگ می‌شود. سپس کوچ این مراجع را تا رسیدن به اهدافش همراهی می‌کند.

تفاوت‌های کار روانشناس با کوچ چیست؟

درمانگری مجموعه‌ای از تکنیک‌هاست که موجب همراهی فرد و رسیدن به بهبودی و ثبات در روحیات و رفتار می‌شود.

روانشناس فرض می کند که مراجع در مورد همه چیز و به ویژه در مورد زندگی شخصی خود صحبت می کند و او را در درک و بازسازی وقایع مختلف زندگی همراهی، راهنمایی و حمایت می‌کند.

کوچ یک فرد یا یک تیم را در جهت تعریف و دستیابی به اهداف و مقاصد حرفه‌ای و یا شخصی همراهی می کند.

بنابراین، اگر می‌خواهید بدانید که به کدامیک از این تخصص‌ها مراجعه کنید، از خود بپرسید که آیا می‌خواهید نکته‌ای از گذشته را روشن کنید؟ پس در این صورت می‌توانید با یک روانشناس مشورت کنید. اگر ترجیح می‌دهید روی وقایع زندگی خود در گذشته تمرکز نکنید و می‌خواهید به سمت اقدامات ملموس‌تر برای رسیدن به اهداف خود حرکت کنید، بهتر است با یک کوچ قرار ملاقات بگذارید.

این دو رویکرد کاملاً سازگار و مکمل یکدیگر هستند. توجه داشته باشید که وقتی صحبت از افراد مبتلا به آسیب‌های روانی می‌شود، این فقط روانشناس (یا روانپزشک) است که صلاحیت دارد. علاوه بر این، کوچ ها برای شناسایی آسیب های روانی آموزش می‌بینند تا بتوانند مراجع را به روانشناسان همکار خود ارجاع دهد.

انجمن های بین المللی فراوانی درباره تفاوت بین درمانگری و کوچینگ مقالات متعددی چاپ کرده‌اند تا علاقمندان و نیازمندان به اینگونه خدمات بتوانند انتخاب درستی داشته باشند.

در خاتمه، می‌دانیم که روانشناس و کوچ مکمل یکدیگر هستند. یکی به گذشته می‌نگرد و دیگری رو به آینده.

به راحتی می‌توان مراجعی را تصور کرد که پس از جلسات روانشناسی، می‌خواهد یک برنامه‌ریزی شخصی یا حرفه‌ای برای خود تهیه و اجرا کند و سپس برای رسیدن به آن از خدمات کوچینگ استفاده کند و همچنین مراجعی که در کوچینگ نتوانسته در راستای اهداف خود پیش برود، ممکن است به بررسی و واکاوی گذشته خود نیاز داشته باشد و به روانشناس مراجعه کند.

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رتبه بندی :
5/5

مطالب مرتبط